XLIII. TÁNCHÁZTALÁLKOZÓ • 2024. április 5–7.
Lapszám:
Kezdőoldal: 3
Műfaj:
 =>  
A Căluş-sár – Sikeresség vagy hitelesség az antológián című írásban Ónódi Béla osztja meg gondolatait a 2006. február 18–án  megrendezett Néptáncantológia eseményen, a Zempléni Néptáncegyüttes által előadott Kaluser című darab koreográfiája kapcsán. A Căluş egy dramatikus román népszokás, melyet a folkMAGazin, XI. évf. 1. szám, 2004, A Căluşárok földjén címmel ismertetett a szerző. Ónodi Béla leírja észrevételeit, miszerint a rítusban résztvevő szereplők szerepe nem volt egyértelmű pl. vătaf, mutul stb. Megjegyzi azt is, hogy e szokás minden romániai helységben némely elemében eltérő, azonban a színpadon Priseaca és Optasi–Magura falu táncai keveredtek, vagy a motívumok zenéhez való illeszkedése alapkövetelmény lett volna. A cikk szerzője úgy látja, hogy a Căluş rítus színpadi megvalósítása hiteltelen maradt, ezért Ónódi József írt a koreográfia megalkotójának Fitos Dezsőnek és az eseményen működő zsűri tajainak. Diószegi László: Hitelesség, hatás, hatásvadászat, Demarcsek György: Lehetetlen követelmény a „néprajzi hitelesség“, Mlinár Pál: Korrekt válogatás történt, Szilágyi Zsolt: Az alkotó szÍnpadban gondolkodik, Szigetvári József: Miért nem a sajátunkat mutatjuk meg címmel írt válaszlevelet a művet ért kritikára. A kritkai írás végén az összegzésben Ónodi József (járt Căluş-sár rítuson Olténiában és Optasi–Magura faluban) megjegyzi többek között, hogy a Căluş rítus pontos szabályokkal kell,hogy működjön és nincs helye az előadásnál alkotói szabadságnak. Véleménye szerint a rítusok nem színpadra valók és a hitelesség fontos követelmény lenne az Antológián. Továbbá még megjegyzi Ónódi József, hogy kérdés a közönség irányából milyen produkcióra van igény.