XLIII. TÁNCHÁZTALÁLKOZÓ • 2024. április 5–7.
Lapszám:
Kezdőoldal: 18
Műfaj:
 =>  
A kanadai Montreálban élő Dreiszinger Kálmán a Keskeny ablakon át nézve (Gondolatok a magyar színpadi néptánc helyzetéről) című kritikájában két elgondolkodtató előadásról mondja el véleményét. Az évente Magyarországra hazajáró kanadai magyar által elemzett egyik mű , Román Sándor „Ezeregy év“ elnevezésű táncházi produkciója volt, a másik Mihályi Gábor „Veszett világ“ című a  MANE (Magyar Állami Népi Együttes) előadásában. Az első előadást bírálja a szerző, mert szerinte a mű a magyar néptánc nyelvkincsét giccsel határos kommersz célok szolgálatába állítja. A kritikai írásban Dreiszinger Kálmán megemlíti, hogy Elek népe akár fel is jelenthetné Román Sándorta közösségi kincsük, motívumaik helytelen használata miatt. A második darab elemzése során a szerző méltányolja a koreográfiát, viszont szerinte kitünő néptáncosokat harmadrangú modern táncosokká fokoz le a darab. Az elemzés végén egy kérdés hangzik el, miszerint alig 20 évvel Tinka (Martin György ) halála után hogy veszíthette el ennyire a mércét a szakma.